Så jeg stod opp i femtida på søndag. Ville rekke fergeavgangen klokka 06.50 på Sølsnes.
Klokka er 06.40. Venter på ferga på Sølsnes.
Inne i Isfjorden stopper jeg for å betrakte de mektige toppene nær Åndalsnes...
Utsikt fra veien langs Isfjorden.
Det må tilføyes at jeg hadde kjennskap til den planlagte ruta fra en tur på Kleneggen for omkring femten år siden. Børa er en topp i et større fjellmassiv med tre selvstendige topper; Kaldbottind (1854), Børa (1915) og Kleneggen (1964). Usikkerhetsmomentet (i tillegg til det omtalte været) dreide seg om bilparkeringen. Skituren inn i området forrige gang ble gjennomført i månedsskiftet mai-juni. Da kunne vi kjøre et godt stykke oppover anleggsveien i retning Sandgrovbotn.
Avkjøringen fra E136 er like etter passering av fylkesgrensa til Oppland, skiltet til Brude. Dette bildet er tatt der anleggsveien tar til. Valgte å parkere her, fordi jeg antok at veien kun var brøytet et lite stykke oppover i forbindelse med noen hytter. Ville ikke risikere trøbbel på noe vis... Klokka var 08.30 og dagen var ennå ung!
Bilde tatt fra anleggsveien på cirka 800 meters høyde.
Jeg fikk rett i antagelsene angående brøytingen av veien. Den opphørte etter cirka 300 meter. Det som var gledelig var at det var beltespor videre oppover og at jeg hadde spikerfeste med mine smøre-fri Fischer 109.
Utsikt mot Verma. Kjenner igjen Dønttinden i bakgrunnen til høyre.
Tok av fra anleggsveien omtrent her, like før Johanhytta. Johanhytta ses såvidt oppe på bakketoppen. Ruta videre tar av til til høyre (sør-østlig retning).
Et lite stykke opp fra Johanhytta får jeg utsikt mot noen av de høyeste toppene i nedre del av Romsdalen. Kalskråtind er den høyeste av toppene som vender ut mot Romsdalen (to topper, begge såvidt over 1800 i følge nyere målinger).
Kalbotn. Traseen som ble valgt opp.
Føret oppe på snaufjellet er gunstig med tanke på progresjon. Det er oppmyket skare og jeg har så godt feste at fellene blir liggende i sekken. Velger en relativt "høy linje" inn i Kalbotn og ser meg samtidig ut linjevalg opp flanken på sør-vestsida på Børa. Ser at det er en del skrenter og avblåste partier som en bør unngå.
Oppunder toppen. Kalbottind nede til venstre. Utsikten er i ferd med å bli mer og mer begrenset.
Obligatorisk avbildning ved toppvarden. Dessverre senker skydekket seg ned på de fleste omkringliggende toppene da jeg når toppunktet. Nå har jeg vært på den litt høyere nabotoppen Kleneggen to ganger med god panoramautsikt, så jeg vet vel cirka hva jeg går glipp av...
På grunn av mye stein som stakk opp i øverste partiet, velger jeg der å gå på beina. Det letner opp for en staket stund, og benytter anledningen til å knipse noen oversiktsbilder.
Valgte linjer i returen. Nedkjøringen fra Børa og utmarsjen fra Kalbotn.
Rikelig med mat og drikke er viktig på en lang dag i fjellet. Hovedrasten blir foretatt i le av en gigantisk stein nede i Kalbotn.
Høydepunktet på returen gjenstår -nedkjøringen! Fint føre og mange artige svinger ned til Johanhytta (anleggsveien).
Johanhytta. Kaldhøa i bakgrunnen.
Fra Johanhytta velger jeg hovedsakelig å renne ned anleggsveien. Det går passe fort og kontrollert. Herlig med lite energikrevende fremdrift på slutten av en lang fjelltur!
Skituren tok temmelig nøyaktig syv timer inkludert pauser. I følge Romsdal.com (tur-beskrivelse der), har turen en stigning på 1577 meter (fra Brude).
PS! Av bildene kan det se ut som det var gråvær på hele turen, men det var faktisk litt sol på turen opp. Fikk litt farge i ansiktet! Var fornøyd med gjennomføringen av turen og fornøyd med å kunne "hake ut" en ny topp på lista over 1900-meterstopper i Møre og Romsdal. Mangler da kun Benkehøe og Storhøe (15 stykker i alt).