tirsdag 4. juli 2017

StikkUt!-postene i Halsa (12) på en dag. 02.07.17.

2. juli gjennomførte jeg alle tolv turene i trimkasseopplegget StikkUt! i min hjemkommune Halsa. Dette brukte jeg 13 timer og 39 minutter på. Totalt ble cirka 67 kilometer tilbakelagt til fots. Og anslagsvis 3000 høydemeter tilsammen.  



Jeg hadde på forhånd forberedt litt foto-dokumentasjon med tanke på dette innlegget i blogger.  


                                               Diverse drikke og litt "nød-proviant"...

2 juli: Står opp klokken seks. Titter ut vinduet. Det er overskyet. I løpet av natta har det regnet en del. I følge Yr.no sin prognose skal det holde seg oppholds fram til klokken 21. Det er også mulighet for litt sol. -Viktig med skikkelig frokost før start! Spiser en stor porsjon med havregrøt. Har planlagt i hvilken rekkefølge postene skal tas. Klokken 07.36 er jeg i gang.

1. Svartberget. (3,6 km). Kroppen responderer greit fra start. Er ved trimkassen på toppen av Svartberget (342 meter over havet) etter 17 minutter.


                                        Skogsdrift. Det har blitt MER utsikt på turen opp...    


                                 Like oppunder toppen av Svartberget står denne gapahuken.

Jeg er nede igjen etter 32 minutter. Turen går så videre i bil mot Halsanaustan, hvor jeg tar av på avkjørsel mot Vullum og kjører videre til Innreiten.

2. Saksa og (3.) runde om Kvalnesvika: (ca. 12 km) Saksa (902) er det nest høyeste fjellet i Halsa. Hva som er riktig navn på fjellet er det ulike meninger om. Saksa og Blåfjellet (begge godkjent av Kartverket 1968) brukes litt om en annen. Kvalnesvika er et fraflyttet gårdsbruk ved Halsafjorden. Det går vei helt fram, men veien har ikke vanlig bilvei-standard.

Jeg er framme på Innreiten klokken 08.20. Parkering på venstre side av veien (oppe i bakken). Jeg velger å parkere ved innkjørselen. Et stykke oppe i veien starter en skogsvei (rød og blå merking). Over 800 høydemeter og flere bratte partier skal forseres. Lett jogging i lette partier og rask gange der det er brattere, er oppskriften.


                Fin utsikt i retning Halsa etter at den første bratte oppstigningen er gjort unna.


Fra toppen er det flott utsikt til Halsafjorden, hvor tre ferger frekventerer strekningen Halsa-Kanestraum. Utsikt til Straumsneset og Kristiansund.

Er oppe på toppen etter 62 minutter. Husker at jeg brukte 61 minutter opp da alle postene ble tatt på en dag i fjor... Etter en kort drikkepause på toppen er det tid for å returnere.


                Veikryss ( fotografert på tur opp). Veien ned til Kvalnesvika tar av til høyre.


Nede ved innmarka på Kvalnesvika. Trimkassen for StikkUt! ses i bildet litt lenger ned. 2. juli måtte jeg trø i langt og vått gress omkring disse stolpene.

Kvalnesvika (rundturen) er i kategorien "blå" i StikkUt! (turer for de med litt tur-erfaring).

Turen gjennom lia tar sin tid, men omsider er jeg framme ved bebyggelsen på Innreiten. Et kort stykke går jeg på bilvei før jeg er tilbake ved bilen. Turen har tatt 2 timer og nitten minutter.

4. Betnasetra. Betnasetra er en av de fire nye turene på StikkUt!-programmet i Halsa i år. Turen som er 5,8 km lang starter i Betnavågen (avkjøring ved brua). Greit å parkere her. Det må sies først som sist at på denne turen må en være forberedt på bløte forhold. Hvis man vil unngå å bli våt på bena må man sannsynligvis velge en litt høyere, vanntett, sko-type eller gummistøvler. Turen starter ved at man krysser et stykke innmark før en fortsetter oppover på en gressbevokst skogsvei. Siste kilometeren opp til Betnasetra er det myrlendt terreng.


Framme på Betnasetra. Kassen med protokoll for StikkUt! er opphengt på hytteveggen.


                                              Fra setervollen er det fin utsikt mot Tussan!

Jeg starter med lett løping på skogsveien som har relativt lite stigning den første kilometeren. Siste halvdelen opp til setra finner jeg det lurest å økonomisere med kreftene og velger derfor å gå. På returen går det greit å løpe. Har loggført at turen tok 52 minutter.

5. Bettenneset. (ca. 3,3 km). Det er populært å gå tur på Bettenneset! Det vanlige er å starte (parkere) ved vedlageret som står et lite stykke inne i veien som går til Bettenneset hyttefelt, og så gå runden på 2,2 km herfra. Trimkassen befinner seg i enden av et skogholt cirka halvveis på turen. Turen er i StikkUt!-sammenheng lagt opp til å starte fra Øran stadion (skiltet avkjøring hit ved E39). Jeg pleier for egen del å starte nede i Betnavågen, eller jeg alternativt løper flere runder med start fra vedlageret.


Rundturen går i partier gjennom granskog. Her er det lagt på grus i partier. Inne i skogen er det mangt å se... Denne figuren må være inspirert av eventyret der Espen Askeladd treffer ei trollkjerring som har satt fast nasen sin i en stubbe!


Her er det mange maur som krysser skogsveien. Maurene har til og med fått seg oppmerket og skiltet fotgjengerovergang!!

Etter fire turer -for det meste i terrenget- føles det greit å få fastere underlag under bena. Femte etappe går derfor relativt fort og greit unna; 20 minutter i følge loggen.

6. Gjengstøknoken. (4,2 km). Gjengstøknoken (398) er et fint utsiktspunkt. 



                        På Gjengstøknoken er det blant annet fin utsikt mot Skålvikfjorden.

Turen går hovedsaklig på skogsvei. Et par mindre bekker må krysses. I perioder kan det være utfordrende å holde seg tørr på bena, og det kan være partier der det er sleipt. Turen på Gjengstøknoken har nokså jevn og fin høydefordeling, og jeg synes det er fint å løpe hele veien -bortsett fra i ei kort bratt kneik like før en er oppe.

Med Gjengstøknoken unnagjort (40 minutter tur retur) ser jeg virkelig fram til påfyll med mat! Det er en kort kjøretur til Vågland hvor jeg bor. Vel hjemme nytter jeg sjansen til å bytte klær og sko. Og etter tre minutter er et lite varmmåltid klart i mikrobølgeovnen. Etter ei kort stund med avslapping er jeg klar for neste etappe. Den starter i oppkjørselen der jeg bor på Vågland. Det dreier seg om Liabørunden. 

7. Liabørunden. Den Liabørunden som jeg gjennomfører i forbindelse med StikkUt! er 3,4 km lang! Det er i praksis den samme som er beskrevet på nettet, og som er skiltet fra Liabøkrysset. En annen Liabørunde som jeg stadig hører om, er en cirka halvparten så lang variant. Det er denne kort-versjonen både lokale og tilreisende (som går en hel runde) foretrekker.



Dette partiet er veldig fint å gå/ løpe, men jeg har enda til gode å treffe andre som registrerer seg på StikkUt! her.  




   Flott utsikt mot Skålvikfjorden. Dette er på sløyfa som gjerne sløyfes!  




På Liabørunden kan du om sommeren oppleve å se husdyr som går ute på beite. 

Liabørunden er unnagjort på 21 minutter. Neste post krever forflytning i bil et stykke. Post 8, Hestnesdalen, hadde jeg faktisk ikke vært på før dette ble aktualisert i årets StikkUt!-sesong. Hestnes ligger i Valsøyfjord. Det er beskrevet at turen kan starte ved E39. Mulighet for parkering i nærheten av krysset E39/ avkjørselen til Enge. Etter en synfaring av veien oppover dalen (bompenger her) hadde jeg kommet fram til at det var akseptabelt å kjøre til en skiltet parkeringsplass for StikkUt! cirka en kilometer ovenfor bommen.

8. Hestnesdalen. (ca. 6 km)



                                          Skiltet parkering ved veien i Hestnesdalen. 

Fra parkeringen (bildet over) er det anslagsvis 3 km å gå/ løpe på vei til posten, som befinner seg på Hestnessetra. Hestnessetra ligger idyllisk til ved Englivatnet. 



                                                       Idyllisk ved Englivatnet!

Veien i Hestnesdalen er ikke bratt, og det skal normalt lett kunne løpes opp. Som åttende etappe på runden er farten ikke stor. 37 minutter opp og ned i følge loggen. Neste post befinner seg også ved Englivatnet. Også her er det snakk om en bom-vei.   

9. Englivatnet om Grytdalen. (ca. 5,5 km). Kjører til Enge. Det er skiltet parkering like etter at avkjøringen til Grytdalsveien er passert. Jeg har noen ganger brukt å parkere ved hovedveien og andre ganger kjørt til bommen og parkert der. Veien opp Grytdalen er noe bratt i nedre delen, mens den indre delen har relativt slak stigning.



Veien deler seg etter cirka en kilometer. Det er muligheter for en rundtur ved å krysse demningen på Englivatnet. 



     Ved Englivatnet. Kassen befinner seg på veggen på den nærmeste røde bygningen.

Turen opp til Englivatnet og ned igjen til bommen tok 35 minutter.

Kjører til Valsøybotn. Her er det et veisystem -Botnavatnet/ Reinslivatnet- som er naturlig å benytte i forbindelse med tur nr. 10 på lista, Svarthammeren fra Reinslia.  Et stykke oppe i veien er det en større parkeringsplass. Kjører inn på veien som går langs Reinslivatnet og fortsetter til jeg er framme ved en skiltet parkering.            


10. Svarthammeren fra Reinslia. (7 km). Turen starter på skogsvei. Etter hvert gjør denne en sving i retning Reinslinebba. Oppunder Reinslinebba fortsetter turen på sti. Det er tildels bratt og noe kronglete i noen partier. Man kan bli forledet til å tro at posten ligger oppe på Reinslinebba (hvis man ikke har studert kartet). Men først når man vel er kommet over kanten på Reinslinebba kan man se bort til Svarthammeren (635). 



            På vei mot Reinslinebba. Reinslivatnet og Valsøybotn i bakgrunnen.



                 På Svarthammeren kan man se rett ned på Svarthammervatnet. 

Jeg har loggført at jeg på denne 7 km lange turen brukte 1 time og 31 minutter. Ellers registrerer jeg på denne etappen at jeg for alvor begynner å bli sliten. Det starter å regne litt på turen ned, og jeg må med mine slitne ben ta det ekstra rolig og forsiktig -spesielt i det noe ulendte terrenget ned fra Reinslinebba.

11. Møkkelfjellet. (8,6 km)Møkkelfjellet (630) fra Fjærlia er en flott tur! Turen kan deles i to etapper. Første etappe går på vei. Veien går opp til Fjærlivatnet (420). Stien til Møkkelfjellet starter like før man er framme ved vannet. Stien går i sørlig retning. Stien har relativt slak stigning til man kommer til en markert elvedal. Her er det merket en oppgang på venstre side av kløfta. Dette partiet er nokså bratt. Det siste partiet opp til varden er mindre bratt. Utsikten fra toppen er strålende! Fra en avsats like nedenfor varden kan man nyte utsikt i fuglperspektiv ned mot Valsøyfjorden. 


      
                                Møkkelfjellet byr på spesielt flott utsikt utover fjordene!





                                               Fjærlivatnet sett fra stien til Møkkelfjellet. 



                                          Veien opp fra Fjærlia. Møkkelfjellet i bakgrunnen.


Ved starten i Fjærlia (skiltet ved hovedveien) er kroppen støl og sliten. Jeg unngår å se opp på Møkkelfjellet, som fremstår som en koloss sett herfra. Noe særlig til løping opp er ikke aktuelt. Jeg er oppe på toppen etter 55 minutter og nede ved bilen igjen etter en og en halv time. Da gjenstår kun en etappe...

12. Rodalen-Engdalen, gammelveien. (7,4 km). Turen starter ved en nedlagt revefarm i Rodalen. Veien, som går et godt stykke ovenfor E39, er relativt flat. Trimkassen er plassert nærme Engdalen, men et stykke fra bebyggelsen der. 



                             Trimkasse for StikkUt! Veien heller nedover i retning Engdalen. 



                             Parti av veien om lag halvveis på strekningen Rodal-Engdalen.

Siste etappe går lettere enn forventet! Bruker 47 minutter tur/ retur. Klokken er 21.15 når jeg endelig er "i mål".  

PS! Når det gjelder oppgitte lengder på turene, så har jeg ikke gjort egne målinger. Tallene er basert på det som er oppgitt på StikkUt! sine sider på nettet.

     



  . 





     

   

         




      


           

    

               









                   





                        



         

       


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar