mandag 24. august 2015

17. og 18.08.15. Storhøe (1921) og Benkehøe (1943), Reinheimen.


Benkehøe, Sør, 1943 meter over havet. Dermed var samlinga av topper høyere enn 1900 meter over havet i Møre og Romsdal komplett!.

Ferieuke avviklet med strålende vær! Samling av topper 1900+ meter over havet i Møre og Romsdal. To resterende topper, STORHØE og BENKEHØE, begge i Reinheimen på grensa til Oppland fylke. Det var ellers et poeng at jeg ikke tidligere hadde vært i Reinheimen øst for Puttbudalen og Tordsvatnet. Denne delen av Reinheimen er et høyfjellsområde med lite ferdsel. Den gode værmeldinga med fine temperaturer og antatt gunstig sør-østlig vindretning, bidro ellers til at jeg valgte å ta med litt fiskeutstyr. I denne delen av Reinheimen er det flere vassdrag og et stort antall vann. Kjører på E134 opp Romsdalen. Like etter passering av fylkesgrensa til Oppland tar jeg inn på en sideveg til Brøste og videre på privat veg (bompenger) fram til stor parkeringsplass på Tunga.



Parkeringsplassen på Tunga. Fotturen starter ved å gå inn på veien (i bakgrunnen på bildet) og gjennom bjørkeskogen omkring en kilometer. Deretter på sti opp lia.




                                                Idyllisk ved Puttåa -nær brua på Tunga.


Bilde tatt fra stien som går opp lia. Hytteområde på Tunga midt i bildet. Ulvådalen i bakgrunnen. Ser litt av Ulvådalsvatnet.


                         Kommet opp på snaufjellet. Her var utsikten mot Ulvådalen enda bedre!


Utsikt mot Puttbudalen og tre topper over 1900 m.o.h. Puttegga er det høyeste fjellet i Møre og Romsdal. Mangler kun 3/4 meter på 2000 meter!


Trollbua ved Trollkyrkjetjønna. God sti innover Trollkyrkjeflya. Trollbua er ei almening-hytte. Jeg mener den står ulåst. Det var en person i hytta da jeg kom til området.

Oppe ved Trollkyrkjetjønna begynte jeg å se etter teltplass. Jeg gjorde også noen undersøkelser vedrørende kryssing av vassdraget, da dette var en problemstilling i forhold til turen på Benkehøa.


Telting ved Nedre Laksetjønna cirka ti minutters gange fra Trollbua. Ordna meg en kokeplass ved en liten bekk som rant forbi teltet.


Nedre Laksetjønna. Mitt røde fjelltelt er godt synlig. Inngangen til den trange dal-passasjen Nørdre Glupen ses i bakgrunnen til venstre.


Fiske ved Øvre Laksetjønna (1368). Her fikk jeg fisk (ørret) på første kastet. Den var VELDIG liten! Opprinnelsen til navnet Laksetjønna kjenner jeg ikke, men kanskje er det en gang blitt satt ut lakseyngel i disse tjernene??

  
Storvatnet (bildet over) ligger cirka et kvarters gange fra teltplassen. Etter å ha fisket i Øvre Laksetjønna gikk jeg videre hit. Her var fisken bitevillig!


                   Ørret-fangst fra Storvatnet. Samtlige tatt på en Sølvkroken Spesial blank/ rød.


"Kjøleskap"! Jeg hadde ikke med meg smør til å steke fisken i. Ønsket heller å spise den når jeg kom hjem! Fisken ble derfor gravd ned i en snøfonn i nærheten av teltet og gravd opp igjen og tatt med i sekken ett døgn senere. Det ble et herlig fiskemåltid ved ankomst Averøy sent på kvelden tirsdag!

Tirsdag morgen våkner jeg til et like strålende vær som på mandag. Jeg inntar frokost og pakker sekken for toppstøt på STORHØE. Fra base camp har jeg et gunstig utgangspunkt. På gårsdagens tur til Storvatnet har jeg besiktiget forholdene oppover mot STORHØE, da jeg kun har elektronisk kart som dekker den planlagte ruta. Starter å gå litt før halv åtte.


Storhøe sett fra Storvatnet. Gikk via skaret (og partiet med snø) i bakgrunnen til venstre på bildet.


Går nordover fra teltplassen ved Laksetjønna, før jeg dreier østover på venstre side av en elvedal. Øverst i elvedalen (bildet over) er det fonn-satt snø. Den er fin å gå på!


                                            Toppen (markert med en staselig varde) i sikte!

STORHØE er temmelig vid oppe på toppen. På slike heller anonyme topper langt fra allfarvei forventer jeg ingen forseggjort varde. Men på STORHØE er det virkelig blitt lagt flid i vardebyggingen!


 Forseggjort varde med sylindrisk form. Dette byggverket står til en sekser på terningen!


                        Utsikt mot bebyggelse på Lesjaskog. Fjelltopper på Dovre i bakgrunnen.


                                      Utsikt til to andre topper på lista -retning Romsdalen.


                                                    Topper omkring sentrale Romsdalen.



                                                                     Utsikt vestover...


                                                               Utsikt mot sør-vest...

RETUREN: Returen gikk raskt fordi jeg i stor grad kunne rutsje nedover snøfonnene. Var nede ved teltet i 11-tida. Etter en porsjon med frysetørket middag og varm drikke (og omkring en halv time med hvile!) var jeg klar for neste topp -Benkehøe.

BENKEHØE: Benkehøe er et langstrakt fjellparti. Har på forhånd skaffet meg god oversikt over det aktuelle anmarsj-området. Krysser vassdraget omkring hundre meter ovenfor Trollkyrkjetjønna i et parti der elva har tatt mange løp. Går via en for-topp (1502) til Benkehøsnyta. Det er litt bratt på ryggen til Benkehøsnyta. Strekningen å gå langs ryggen til Benkehøe Sør er på omkring fem kilometer hver vei. Kommer etter hvert til Benkehøe Nord, 1943 m.o.h. Toppen er markert med en liten varde. Benkehøe Sør har samme oppgitt høyde, så jeg føler meg "forpliktet" til å gå den siste kilometeren dit via et lite skar (1900). Benkehøe Sør er uansett den mest interessante av toppene på fjellet på grunn av utsikten!            


Ved varden på nordtoppen (1943).  Benkehøe Sør er registrert med trigonometrisk måling på kartet...ei mer nøyaktig måling...uten at det gir svar på hvilket punkt på fjellet som er det høyeste!


                             På Søre Benkehøe. Utsikt til Karitinden, Høgstolen og Puttegga.


                                                    Utsikt i retning sentrale Romsdalen.


Utsikt i retning Tafjordfjella. Torsnose (1975), Svartegga (1937) og Nausthornet (1895).


                                 Sørenden av det store Tordsvatnet. Breheimen i bakgrunnen.


Utsikt mot den høyeste toppen i Reinheimen, Gråhøe (2014). Gråhøe ligger i tilknytning til et bre-område -med Storbreen som den største. Vannene i området ligger på mellom 14- og 1500 m.o.h. Flere ble observert helt eller delvis islagt.


SJUKEHUSET! Et merkverdig navn på en lokalitet! Den er avmerket på kartet Tafjordfjella. Sted: Ovenfor Nørdre Glupen, i sørsida på  Benkehøe. Har lest en forklaring i boka Tafjordfjella (forfatter John H. Fylling). Bakgrunnen for navnet skal være at det var observert at syke og skadede rein hadde en tendens til å søke seg hit. ...Så da måtte jeg jo se etter med min gode oversikt oppe fra  Benkehøe... men kunne ikke se rein "innlagt på Sjukehuset"!


Tilbakeblikk mot toppen som ble besøkt tidligere samme dag. Storvatnet bak til venstre.


                                       Utsikt mot Indre Glupvatnet og partiet Nørdre Glupen.


Høgtunga (1912) til høyre på bildet er en av 4-5 topper over 1900 m.o.h. hvor Pyttbua (bildet under) kan være et naturlig utgangspunkt.


Oversiktsbilde området ved Pyttbua. Pyttbua er et ideelt utgangspunkt for å gå på Møre og Romsdal sin høyeste topp, Puttegga. I en sammenheng der man samler på topper kan Høgstolen lett bli stående i rest. En fullstendig travers av Puttegga, Høgstolen og Karitinden kan gjennomføres, men gir i sin mest direkte variant litt luftig kliving opp eller ned sør-ryggen på Puttegga (er jeg blitt fortalt). Inntegnet på bildet over (omtrentlig) den ruta jeg benyttet på Høgstolen.

RETUREN: Var nede ved teltet ca. klokken 16.45. (Turen til Benkehøa tok omtrent fem timer). Dermed vurderte jeg etter å ha spist litt, at jeg like godt kunne rive leir og returnere til bilen. Nedgangen tok en time og et kvarter.

OPPSUMMERING TOPPER OVER 1900 METER I MØRE OG ROMSDAL. Opplysninger om egen gjennomføring.

1. 1999. Puttegga. Romsdal/ Tafjordfjella. Bil til Tunga. Fottur fra Pyttbua.
2. 1985. Storskrymten. Sunndalsfjella/ Dovre. Bil til Røymoen. Skiturer, til dels med bæring av ski i Grøvudalen.
3. 1982. Karitinden. Romsdal/ Tafjordfjella. Bil til Tunga. Fottur fra Pyttbua.
4. 1975. Store Torsnose. Tafjordfjella. Telting i Veltdalen ikke langt fra Veltdalshytta. Fottur.
5. 1961. Vesleskrymten. Dovre/ Sunndalsfjella. Skitur via Dindalshytta til Åmotdalshytta. Dagstur fra Åmotdalshytta.
6. 1960. Kleneggen. Romsdal (Nesset kommune). Anleggsvei til Sandgrovbotn. Skitur via Johanhytta og vår-skitur med utgangspunkt i Finnset i Eikesdalen.
7. 1953. Høgstolen, Store. Romsdal/ Tafjordfjella. Bomvei til Tunga. Telting i Søre Botnen. Fottur. Opp/ ned via Søre Skaret.
8. 1943. Benkehøe, Søndre. Reinheimen. Bomvei til Tunga. Telting ved Nedre Laksetjønna. Fottur. NB! To topper med identisk høyde (Søndre og Nordre).
9. 1937. Svartegga, Store. Tafjordfjella. Telting i Reindalen omkring 1 km fra Reindalsseter. Fottur.
10. 1926. Grønliskarstinden. Sunndalsfjella. Fottur fra Grøvudalshytta (Grønliskaret).
11. 1921. Storhøe. Reinheimen. Bomvei til Tunga. Telting ved Nedre Laksetjønna. Fottur.
12. 1915. Børa. Romsdal. Dagstur på ski. Anleggsvei fra Brue og til Johanhytta.
13. 1912. Høgtunga. Romsdal. Fottur fra Pyttbua.
14. 1901. Storkollen. Sunndalsfjella. Bil til Røymoen. Vår-skitur med opp- og nedgang på Hallen i Grøvudalen.

                          





               





                       

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar