søndag 11. januar 2015

10.-11.01.15. Skitur til Tverrlihytta (KNT).

Denne helga fikk jeg endelig kommet igang med fjell-skigåinga i årets sesong. Etter litt saumfaring ble det vurdert at de gamle fjellskiene måtte kasseres. Dette på grunn av at den ene skia hadde begynt å sprekke opp ved midten. Jeg har totalt sett vært fornøyd med Fischer-modellen e109 Crown, så nylig gikk jeg til innkjøp av den nye modellen Fischer e109 Crown Xtralite. I forkant av denne helga var det sendt ut ekstremvarsel for hele Vestlandet. Et ekstrem-vær gitt navnet Nina var meldt å gi vind opp mot orkan styrke. Prognosen på Yr.no fredag kveld indikerte imidlertid at vindstyrken her i distriktet ville bli mer moderat. Jeg bestemte meg derfor for å pakke sekken for skitur med hytteovernatting.

Tverrlihytta, Kristiansund og Nordmøre Turistforening, er ei fjellhytte 560 meter over havet som jeg ofte har besøkt om vinteren. Jeg pleier oftest å gå opp fra Sæterbø i Bøverdalen (Surnadal kommune). Hytta er en del av Fjordruta og er selvbetjent. Oppgangen om vinteren pleier å ta 1,5 timer. Fra denne hytta er det fin utsikt mot Trollheimen. Jeg har flere ganger hatt flotte opplevelser med spennende lys/ stemninger i området ved hytta.


Parkert i gardstunet på Sæterbø lørdag formiddag. På dette tidspunktet var det snøbyger.


Etter å ha passert et jorde, fortsetter man på en svingete og nokså bratt skogsvei opp lia. Jeg valgte å gå med feller under skiene fra start.


                      Ved Sæterbøsetra omtrent halvveis på turen opp. Herfra ses Tverrlihytta.


Utsikt vestover. Bildet er tatt i siste skråningen før jeg er oppe på Tverrlihytta. Mørke skyer i vest i sammenheng med uværet "Elin". Høydedraget Høystakken (642) sentralt i bildet.


                                                                       Tverrlihytta.


                                                            Interiør på Tverrlihytta.

Vel oppe på Tverrlihytta prioriterer jeg først å få fyrt opp i vedomnen og få byttet til tørre klær. Etter ei stund inne på hytta registrerer jeg at vinden ute har økt vesentlig, samtidig som at kveldssola bryter igjennom. Kombinasjonen av snøfokk og lav kveldssol skaper ei spesiell stemning som jeg er nødt ut for å forevige!


                                                           Kveldssol ved Tverrlihytta.


                                   Snøfokk og kveldssol skaper en spesiell stemning ved hytta.


                                                            Fint fotolys ved hytta!


                   Snøfokk ved skiltstokk nær hytta. Honnstadknyken (1071) i bakgrunnen.


       Utsikt mot Skarfjell (1790) og andre dominerende topper i Trollheimen i bakgrunnen.


Fra kvarteret med "magisk" lys. Minutter senere forsvinner sola i skydekket og lyset og stemningen endres totalt.


Mine nye ski skort opp på hytteveggen. Spesielt ("offtrack crown") smørrefritt mønster. Bindingene er av typen NNN BC Magnum.


                       Skisko. Fischer BCX6. Skiskoens beste egenskaper er støtte/ stabilitet.


             På ski ved Tverrlihytta søndag. Skyet vær -skiføret vekselvis hardt og pudder-snø.


Tverrlihytta ligger høyt og fritt i terrenget. Det er dagsetapper videre til Hardbakkhytta og Jutulbu.







    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar