tirsdag 20. januar 2015

20.01.15. Resfjellet (1162) på ski.

Værtypen i det siste har ført til at det er nokså isete og vanskelig å ferdes på ski i fjellet på ytre deler av Nordmøre. Da det i dag slo til med klart og fint vintervær, bestemte jeg meg for en tur over grensa til Trøndelag. Resfjellet (1162) er et ruvende fjellmassiv i Orkland kommune i  Trøndelag. Resfjellet ligger ved Resskaret -et friluftsområde og hytteområde i den østlige delen av Trollheimen. Jeg hadde en gang tidligere vært på Resfjellet på ski på vinteren, så hadde klart for meg et rute-valg til toppen.

Starter hjemmefra (Halsa) omkring klokken 09.30. Kjører opp Surnadalen og tar av mot Rindal sentrum. Her provianterer jeg litt på COOP. Kjører så på fylkesveien oppover Rommundstadbygda og videre til Vålåskaret. Her er det brøytet opp en liten parkeringsplass på motsatt side av veien i forhold til informasjonstavla (bildet under).


                                                        Informasjonstavle for Resfjellet.

Jeg har vært spent på føret -om det er hardt og isete? Jeg blir glad når jeg åpner bildøra i Vålaskaret. Føttene glir ned i et passe tykt lag med pudder-snø. Dette lover bra!

Første del av turen går i et relativt slakt terreng under tregrensa. Først passeres et hyttefelt. Jeg kommer så opp i et belte med bjørkeskog. Det er merket med blå maling på enkelte trær. Velger å gå uten feller. De smøre-fri skiene glipper en del. Tørr snø og fem minusgrader gir litt dårlig feste med disse skiene.


Etter hvert flater terrenget noe ut, går over noen myrer. Det er skispor som kan følges. Velger å gå i dalbunnen. Sommermerkinga går oppunder bratte heng. Jeg synes det er noe utrygt å gå der. Det finnes skavler som kan løsne...


Når jeg kommer inn til Mjukinn er det oppkjørt løype. Denne fortsetter innover til trimposten på Ogjerdhøylu.


Ved Ogjerdhøylu! En kort rast her. Setter på feller under skiene. Etter hvert dukker det opp noen trimmere -lokale folk- som benytter skiløypa.

Ogjerdhøylu (cirka 700 meter over havet) er et vanlig utgangspunkt for et toppstøt på Resfjellet.

Jeg registrerer ferske skispor. Et stykke oppe i lia ser jeg to skiløpere på tur opp. Velger å følge deres spor et stykke oppover -helt til jeg kommer opp i en markert elvedal. Ser meg ut en mulig oppgang. Registrerer at de andre har gått høyere opp og tydeligvis har tenkt å velge en oppgang lenger vest. Jeg stoler på egne vurderinger, velger en "tidligere" oppgang i bratt-terrenget.


Mitt rutevalg opp og ned. Markert med blå farge et avblåst parti der jeg gikk sidelengs opp og tok skiene av på returen.


Bilde tatt i flanken i sørsida. Jeg gikk i retning en stor varde på ryggen. Derfra dreide jeg i vestlig retning.


                                             Varden på toppen! Her er det kasse med bok.


                                                          Fornøyd skiløper på toppen!


Fra toppen er det utsikt til bebyggelse og dyrket mark i Meldalen. Det er dessuten utsikt til områder MYE lenger inn i fylket.


Utsikt mot fjellpartier i Trollheimen; Svarthetta (1548), Blåhøa (1671) og Gjevillvasskamben (1627).


Utsikt mot Trollhetta (har flere topper) til venstre og Rindhatten (1335). Resvatnet nede til venstre.


                               Rindhatten til venstre. I bakgrunnen til høyre ses Snota (1669).

   
Kort bratt parti. Valgte å ta av skiene på returen her (passering av steinen). Se "bilde 5".

I det øverste partiet var underlaget skare og det stakk opp en del stein. Jeg tok det rolig og forsiktig. Føret lenger ned var mer innbydende -her var til dels fin pudder-snø!


                                 Fint kolorerte skyer på himmelen i sør-vest observert på returen.


Seter-tun i Vålåskaret. Bygningene nærmest utgjør en samling hus (15) -opprinnelig seter-bebyggelse, noen fra begynnelsen av 1800-tallet. Bygningene ble fredet i 1967 (kilde: Wikipedia).

Skituren ble relativt raskt gjennomført (ca. 4 timer) da føret alt i alt var av det gunstige slaget i dag.      


      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar