søndag 25. januar 2015

24. og 25.01.15. Tohatten (1444) og Okla/ Snydda (1580), Trollheimen.

I helga har jeg vært i Storlidalen i Oppdal kommune i Sør-Trøndelag. Jeg har hatt losji på Bårdsgarden, Trondhjem Turistforening sitt utmerkede tilbud i dalen. Bårdsgarden er selvbetjent turisthytte. Her er innlagt strøm og "fasiliteter" som kjøkken med elektrisk komfyr, varmt og kaldt vann, varmeovner på rommene og muligheter for dusj. Storlidalen er rik på ski-muligheter; tradisjonelt langrenn i løypenett eller toppturer. -Hadde blinket ut to topper på forhånd, topper som jeg ikke hadde vært på tidligere -Tohatten og Snydda. Snydda (1580) er høyeste punktet i fjellmassivet Okla ved Gjevillvatnet. Jeg hadde vært på "1564-punktet" -et vanlig tur-mål fra Storlidalen-  to ganger. Denne gangen hadde jeg lyst til å gå en litt lengre tur for å få med meg det høyeste punktet.


                                          Bårdsgarden. Innkvartering i et eldre våningshus.  


Inventar i stua -en blanding av tradisjonell "bonde-stil" og møblement av nyere dato.

Jeg ankom Bårdsgarden fredag ettermiddag. Kvelden brukte jeg til å slappe av med lesestoff og "lade opp" til innsats på ski neste dag.

Lørdag etter frokost tar jeg bilen og kjører cirka tre kilometer oppover dalen til Storlia og parkerer på en stor tilrettelagt parkeringsplass.


                              Parkeringsplassen på Storlia (kroner 30 per døgn koster det å stå parkert her).

Med utgangspunkt i denne parkeringsplassen kjøres det opp skiløyper. Jeg starter i en skiløype som går opp til Tovatna.-Har lest at det også er vanlig å kjøre opp løype et stykke opp i Londalen. Det er denne traseen jeg har planlagt å bruke på dagens tur på Tohatten. Etter vel en kilometer er det flere kryssende veier og skiløyper. Jeg skjønner snart at jeg har gått for langt og velger å skrå gjennom bjørkeskogen til jeg kommer inn i riktig løype. Nesten oppe ved Lontjønna bestemmer jeg meg for å sette på feller under skiene. Det blir lettere å gå etter dette og jeg tar etter hvert igjen og passerer et par skiløpere.


                            Oppe ved Lontjønna (887). Det er ei lita hytte ved utløpet av vannet.


Tohatten oppe til venstre. Velger en oppgang i venstre bildekant. Dette først og fremst for å omgå en elvedal og ei dyp gryte -som befinner seg omtrent midt i bildet.

Oppgangen er grei. Det å komme opp på selve toppryggen byr likevel på en bitteliten utfordring -ei kort bratt helling må forseres. Jeg velger å gå sidelengs siden stålkantene gir godt kantgrep.


                                               Oppunder toppryggen -utsikt nordøstover.


Utsikt sørover i retning Tovatna. Storsomrungnebba (t.h.) med omkringliggende topper.

Når jeg først har begynt på toppryggen tar det bare noen få minutter før jeg er opp ved varden på 1444 meter over havet. Her er det kasse med bok. Til min overraskelse er jeg den første som registrerer seg i boka i 2015. Etter en rask signatur forsetter jeg vestover (3-400 meter) til varden på "høyde 1442". Jeg rigger opp stativ for å dokumentere min egen "førstebestigning"(!), men så kommer de to skiløperne jeg såvidt har hilst på etter. Den ene av dem tilbyr seg å fotografere meg!


                 Ved varden "vestpå". I bakgrunnen til høyre ses Todalsfjorden og Todalsøra.


                                 Utsikt fra "høyde 1442". Fjellformasjoner vest i Trollheimen.


                  Østre Somrungnebba (1698), Storsomrungnebba (1798) og Storsalen (1720).


               Fra Tohatten er det fin utsikt mot flere av de sentrale stortoppene i Trollheimen.


                                           På toppryggen. Skiløpere på vei opp på toppen.

Når det gjelder nedfarten så bød den på vekslende føre. Men det var i stor grad skare med tendens til gjennomslag.

Lørdag kveld ble tilbrakt i hyggelig selskap på stua på Bårdsgarden. På kvelden kom det et lite dryss med nysnø, men i løpet av natta hadde det klarnet opp. Søndag morgen bød på klart vær og 12 minusgrader. Jeg pakker derfor sekken for et toppstøt på Okla. Bårdsgarden er i så måte et ideelt utgangspunkt. Det er bare å spenne på seg skiene utenfor trappa. Skiløypa som starter i gårdstunet blir så fulgt opp lia til det begynner å flate ut. Her starter oppstigningen i østlig retning mot Okla.


I sidehelling i ryggpartiet oppover mot Okla. Øvre del av Storlidalen til venstre i bildet.


Kort pause ved "appelsin-steinen". Som bildet viser, så var det mye stein som stakk opp i partiet videre oppover. Måtte være ekstra forsiktig i returen på grunn av redusert sikt (flatt lys).


                           I topp-partiet på Okla kunne jeg se mot nedre deler av Storlidalen.


                                        I sørlig retning trådte Snøhetta (2286) tydelig fram.


                                    Fjellpartier vest for Okla -topper i sin fineste vinterhabitt!


Utsikt vestover fra Snydda. Gjevillvatnet i høyre bildekant. Snydda er omgitt av noen skumle snøskavler som man rett og slett IKKE må trø ut på!  


Varden på Snydda. Kasse med besøksprotokoll. Det var et stort antall penner inne i kassa, men gav opp etter å ha prøvd fire av dem!


                         Flott, luftig utsikt mot Gjevillvatnet. Gjevillvasshytta kan ses herfra.


Gjevillvasskamben og Blåhøa. Egg-traversen mellom Midtre og Gjevillvasskamben (1627) er beskrevet som en av de mest spennende klyve-turene i Trollheimen.


                                      Utsikt mot Gjevillvatnet og en fjellrekke i Trollheimen.





  





  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar